RUMAH DI CHANGLUN

RUMAH DI CHANGLUN
CONTACT 0125542501

Tuesday, October 26, 2010

Periksa Lagi...

Minggu peperiksaan akhir tahun menjelma lagi..hari ini paper pendidikan islam...
Anak2 ku pun menghdapinya juga..sekolah rendah..dan tingkatan sekolah menengah ..aku amat mengharapkan kejayaan mereka semua..begitulah jugak bapa2 yang lain...seperti biasa anak2ku akan mengharapkan aku menyediakan untuk mereka bekalan air yassin tiap2 pagi..hanya itulah yang mampu aku lakukan..berdoa ke hadrat Allah..

Namun dalam kesibukan peperiksaan ini kita juga disibukkan dgn demam selsema..aku juga turut menerima tempiasnya..harap tidak merebak la...

Tuesday, October 12, 2010

emmm

lama dah aku melupakan blog aku ni...nanti la kalau ada masa aku update lain...

Monday, July 26, 2010

Dalam bilik ini...

Bersendirian di bilik pereksa ini..bilik aku..Mat mungkin tak hadir...sejak tadi tiada kelibatnya yang aku lihat..

Aku baru lepas kelas..Baru melepaskan geram kepada pelajarku..sebenarnya aku perlu berbuat begitu..mereka anak2 yang perlu dibetulkan..aku harap sikapku menegur pelajar dengan nada keras tidak diganggu...memang kadang2 pelajar perlu ditegur dengan nada keras...itu perkara biasa...namun jika ada pihak atasan yang mengganggu...segalanya akan rosak...tolong orang atasan..banyak lagi tugas anda yang perlu diselesaikan...

Mungkin pelik jika aku katakan setiap kali ada isu ini...mesti akan aku kaitkan dengan pihak atasan..kerana mereka akan membentuk sistem sekolah ini...kalau mereka gagal membentuk...guru yang cemerlang bertindak...akan mendatangkan masalah kepada mereka...hanya kerana kekurangan fahaman di pihak mereka...mereka yang dipilih untuk jadi orang atas pun...entah apa kriteria...aku khuatir...

Cukuplah aku sudah penat....

Thursday, July 01, 2010

Tugasku terus begitu....

Siapa peduli tentang aku. Hari ini ada beberapa guru datang memproses markah kelas masing-masing. Namun tidak begitu ramai. walaupun tarikh akhir sudah 2 hari luput. Tindakan aku mengucapkan tahniah ke atas guru kelas yang berjaya memproses markah tepat pada waktunya amat berkesan dgn niatku untuk mendidik. Mungkin kalau sebelum ini aku mendedahkan guru yang gagal membuat demikian sekarang apa salahnya aku menukar strategi dengan memuji guru yang baik pulak.

Kiriman di atas dah lama aku tulis....

Aku dah cuba banyak kali menulis ini...namun tak kesampaian..kesibukan memaksa semua ini tergendala...hari ini aku cuba jugalah...harap2 akan sampai ke penamatnya..

Pagi2 lagi aku disapa oleh 2 orang pelajar pompuan dari kelas yang aku ajar. Menawarkan diri sekiranya aku ada apa2 untuk ditolongi..Aku pada mulanya seperti tidak mahu melayan namun setelah melihat meja aku berselerakan aku jemput juga mereka masuk megemas meja...melalui cg mat yang kebetulan ingin keluar bersarapan. Berborak dengan mereka setelah sedikit kerja dilakukan. Sehinggalah pengumuman menjemput semua pelajar ke dewan.

Tinggallah aku bersendirian. Mat tak balik lagi..mungkin susah untuk aku temuinya hari ini. Aku sudahpun bersedia barang ping pong sekiranya dia berhajat. Hari2 sebegini sekolah aku seperti pesta. Memang sudah menjadi tradisi..sejak aku aku datang sehingga hari ini macam inilah.aku kurang pasti sekolah lain..namun bagi sekolah ini sekiranya ada pesta utama akan terbengkalailah operasi pembelajaran selama sekurang2nya seminggu. Esok Hari Kecemerlangan Sekolah.

Hari Kecemerlangan Sekolah adalah acara tahunan sekolah. Seperti biasa guru2 dibahagikan kerja masing2. Aku tahun ini ditugaskan untuk menjadi AJK pemilihan penerima hadiah. Mengikut dari susunan nama aku rasa nama aku diselitkan dibahagian terakhir hanya semata2 kerana mudah untuk mendapatkan nama pelajar yang cemerlang dlm konteks akademik. Aku menguruskan semua ini. kalau orang lain pegang pun tentu mereka akan merujuki aku.

Bagi aku kerja ini mudah. Aku boleh uruskan dalam masa yang pantas. Dan memangpun urusan ini diselelsaikan dengan pantas. Namun di sebalik ini ada jugalah beberapa perkara yang timbul...ada guru yang kurang puas hati kerana pelajar kelasnya tidak mendapat hadiah terbaik mata pelajar telah cuba merubahnya sendiri.. aku cuba membantah..namun dia mendakwa telah berbincang dgn PK 1 dan ketua jawatankuasa aku...dan mereka pun setuju...dan setelah aku selidiki..memang mereka bersetuju...

Pelik juga...aku cuba berbincang dan aku cuba berhujah dan hujah aku nampaknya diterima oleh semua guru yang mendengar...cuba bayangkan matapelajaran yang hanya ada 2 kelas pun mahu kedua2 kelas...apa jadi kalau matapelajaran yang ada 7 kelas...seperti semua matapelajaran akademik..terbaik matapelajaran..bermaksud terbaik matapelajaran berkenaan untuk seluruh sekolah...bukan untuk kelas itu sahaja...tak kiralah berapa kelas yang dia ada...di sini siapakah yang Jahil...mungkin ada yang mendakwa secara mudah guru tadi..namun pada aku...PK1 dan ketua AJK akulah...kurang faham atau tak faham kriteria..ini yang masalah kalau mempunyai ketua sejahil ini..namun siapa yang peduli..aku hanya insan kerdil..kelihatan degil dan bermasalah hanya kerana fakta aku yang gagal mereka patahkan kerana kejahilan walaupun hairaki jawatan yang tinggi..

Satu lagi masalah yang timbul adalah kerana senarai nama penerima hadiah tidak selari di antara guru kelas dengan nama yang aku senaraikan. Hajat aku kelmarin untuk bersarapan di luar dengan cg shafizal tersentot...setelah menerima panggilan telefon atas masalah ini... setelah diteliti aku rasa guru ini mungkin ada kesilapan sikit dalam memeproses markah kelas...namun aku tidak dedahkan padanya..aku berkata padanya dgn baik dgn tidak menyalahkannya...dia terasa kesalahan kerana bertindak awal memproses markah...sebenarnya aku tidak tahu pun yang beliau telahpun memproses markah...dan akhirnya inilah yang terjadi..

Bahagian pemilihan menimbulkan banyak keraguan setelah senarai penerima hadiah diserahkan...pihak atasan mudah saja meminda dan menukarnya sesuka hati dengan menambah kriteria baru sekiranya perlu...sesuai dengan calon yang mereka suka...di manakah kridibiliti kami sebagai AJK pemilihan...wahai orang atas yang Jahil..kalau pandai2 nak pinda dengan tak tau cara...lain kali lu olang la buat sendili...buat apa suluh kita olang...lu ingat cara lu tu betul ka...kebodohan manusia terserlah setelah tindakannya yang betul2 menggambarkannya...mudahkan...

Mungkin ramai orang yakin di sini...ada seorang guru yang payah berbicara..susah nak nak diajak berbincang,...akulah orang itu..aku tak kisah kalau sesiapa nak kata apa pun..tapi buktikan dulu apa yang susah sangat nak ajak berbincang tu..kalau ada point..tentu mudah..tapi kalau nak hentam keromo saja..tentu payah...undang2 dibuat dan dipinda seperti makan kacang saja...anak kucing pun payah ajak berbincang...fikir-fikirkanlah...akukah yang BODOH....

Monday, June 28, 2010

kepenatan yg masih terasa....

Sepatutnya hari ini guru kelas akan berpusu-pusu datang ke sini untuk memasukkan markah..tetapi sehingga saat ini...bilik ni mcm berkabung saja...tak dak org yg menjengah...biarlah...

Hari ni badan ku masih merasai kepenatan mengurus kejohanan ping pong tertutup perlis. kejohanan ini julung kali diadakan setelah agak lama menyepi...harap harap persatuan kali ini akan terus bergerak cergas dgn memasukki era baru...aku mungkin baru dijemput untuk menguruskan sukan ini...alhamdulillah..ada gak peluang aku menyumbang sedikit tenaga untuk memajukan sukan negeri....harap harap aku akan terus bersemangat...orang2 dalam persatuan yang tidak bersemangat dan menyusahkan boleh lah diketepikan...ambil orang orang baru yang tenaga mereka masih kuat...tolonglah demi meningkatkan sukan ping pong negeri perlis yang lama tercorot ini..marilah kita bersatu...

Dalam kejohanan ini aku bertindak sebagai Ketua Pengadil...dan juga sebagai pengurus dan jurulatih sekolah....tugas yang aku lakukan sendirian ini...sungguh memenatkan...dan akibatnya pelajag sekolah aku terkandas di pusingan suku akhir...cikgu Fadzil yang begitu bersemangat sebelum ini sudah pandai memberi alasan untuk tidak menyertai skuad...ala pengalaman yang selalu aku terima...tak pa...akau masih lagi bersemangat...insyaallah Allah akan terus membantu....

Aku terasa puas juga lah dgn kejoahan ini mungkin kerana pengalaman aku yang pertama menjadi ketua pengadil dengan kejohanan yang kurang bantahan...namun kurang puas hati sikit tentang mutu permainan ping pong perlis...sudah lah tarafnya agak rendah namun disiplin dan kaedah permainan belum berubah...servis yang begitu teruk dan sikap peserta yang melenting apabila sesuatu keputusan nak dibuat...entah akan aku cuba untuk memperbaikinya semoga perkara ini akan berterusan baik...

Semoga aku terus bersemangat bersebdirian memperjuangkan sukan ini kerana...Allah tahu kehendak aku...Dia akan mengirim semangat baru untuk ku...aku amat yakin ini...semangat itu sedang datang kini...aku sedang menikmatinya...

Wednesday, June 23, 2010

Lama menyepi...

Minggu ini minggu memasukkan markah peperiksaan. Nampaknya bilik pereksa ini akan dihadiri oleh ramai guru la...aku harap semua guru dapat menyempurnakannya sehingga hujung minggu ini...penting dan akan memudahkan aku untuk memprosesnya kelak..

Aku pulak..mmm masih ada beberapa lagi skrip yang belum siap..aku akan cuba siapkannya juga...insyaallah...

Aku terkenangkan peristiwa masa cuti dulu..indah dan penuh memori..cuti yang padat rasanya bagiku..namun mengembirakan..

Minggu pertama cuti penggal yang lalu aku bertugas ganti dgn cg mat..untuk menjadi urusetia tennis mssm..kebetulan perlis menjadi tuan rumah..mat pulak asyik keluag tabligh ketika cuti...jadi aku volunteer la untuk gantikannya...sementelah jarak vanue ternemen dekat dengan rumah aku...seronok gak tgk kesibukan team berlawan..tahniah perlis kerana menggondol 2 emas..bertemu gak dgn bekas anak muridku yang sekarang menjadi jurulatih Kedah...

Minggu kedua aku terpaksa pulak bertugas sebagai pengadil SUKMA untuk acara ping pong...sukan yang paling aku gemari...he he he pengalaman pertama..banyak lah pengalaman yang mengasyikan di sana..selain dapat berkenalan dengan kenalan baru sempat juga bertemu dgn pelajag lama SMTA iaitu Bazli dan Ramazani...juga dapat menghabiskan masa dgn Yazid teman serumah ketika belajag kat UNIV dulu.. indah dan menarik..

Paling menarik adalah setiap kali ada perlawanan akhir ...aku mesti terlibat sama..sama seperti ketika berada di kl dulu..tapi hanya sekadar skorboard saja la..namun ketika di SUKMA melaka ini sempat jugalah menjadi pembanti umpire yang memusing skorboard di dalam...dan paling menarik adalah ada jugalah gambar aku ke luar TV sebagai tatapan anak isteriku..betapa seronoknya mereka..walaupun masa keluarnya aku tu tak sampai satu saat pun...ceh..

Cukuplah aku rasa sembang tentang sukma tu..minggu depan ada lagi kejohanan tertutup perlis ping pong...aku bertindak sebagai ketua pengadil...malam tadi ada mesyuarat di kedai soon..untuk susun jadual..harap2 kejohanan itu akan berjayalah sebagai tugas aku yang pertama menjadi ketua pengadil...kerja yang merisaukan aku..sekolah ini ada menghantar 2 team...harap2 ada kejayaan la kan..

sebelum aku berhenti aku berharap aku akan tenang hati dan jiwa bermula dari sekarang...Tuhan tolonglah aku...

Monday, April 19, 2010

Minggu yang menarik....

Selama ini aku baru menegerti..jangan mudah tertipu dengan gaya..manusia yang manis dan bersungguh di depan kita..sebenarnya bukan boleh percaya sangat..aku alami sungguh sungguh benda ini...

Kelas 4 PTP.. sebenarnya ingin meraikan penukaran aku ke kelas 4 BB..mereka yang memulakannya..namun kenapa mereka berpura-pura..itu yang aku musykil..ketika aku mula mendapat berita aku ditukarkan ke kelas lain kenapa mereka yang mula2 mengherdik aku mengatakan aku lah yang ingin meninggalkan mereka..kenapa mereka berpura-pura..mungkin mereka mahu aku terasa mereka seperti menyukai aku namun..sebenarnya hati mereka berkata tidak..cheh..

Aku juga perlu muhasabah..manusia tidak semesti menyukai kita..walau di depam kita seperti amat meminati kita..memang kalau ditanya siapakah guru yang anda paling sukai..aku semestinya tidak pernah ragui jawapannya...

Tak apa 4 PTP..aku tidak mengerti mengapa anda sanggup menjadi iblis sebegini..kalau aku ada kuasa ingin aku haramkan segala ilmu aku selama ini kepada anda..aku tidak redha walau sedetik pun ilmu yang ada pada aku kepada mereka..biar mereka rasa betapa aku terasanya permainan buruk dan busuk mereka...betullah seperti kata bekas pelajar aku..semuanya mainan politik berlaka..buanglah aku secara terhormat...jangan menghinakan aku sedemikian rupa...

Tuesday, April 06, 2010

Resah...

Pagi tadi line internet nampaknya ada problem sikit... sekarang yng wayerless nampak elok la..boleh la aku updatekan fb ku...sambil2 main chess online..teringat juga nak habiskan ceritaku pada cuti yg lalu...he he kemarin Baei(adikku) hantag harum manis..

Kisah 2...

Pagi 14.3.10.. bersama roomate (Mr wong) mencari dewan OCM untuk kursus pengadil ping pong...terima kasih kerana sudi menemaniku mencari kedai sarapan halal untuk aku..walaupun agak jauh..kursus ini adalah sebagai persediaan untuk mengambil ujian Pengadil NU keesokan harinya..(NU bermaksud National Umpire)..layakkah aku menjadi pengadil bertaraf kebangsaan ni?

Keseluruhan isi kursus ini dijalankan dalam bhs inggeris..peserta hanya 3 orang saja melayu..dua lagi adalah seorang yang bernama samudin (kelantan) dan Ruhaidah (selangor). Yang lain adalah terdiri dari amoi..he he x best pun..

Penyampai adalah seorang yang begitu strick..bernama Cyril Shen..seorang berbangsa India..Namun segala ilmu ping pong yang aku perolehi amat bernilai..

Banyaklah kenangan semasa berada di sana..Esoknya aku mengambil ujian bertulis..dan sehari selepas itu menjalani praktikal dalam kejohanan sebenar..

Friday, April 02, 2010

Macam-macam...

Lama sudah aku meninggalkan blog ini.. Sibuk..musim peperiksaan dan post musim peperiksaan adalah masa yang sibuk bagiku..aku bukan lah setiausaha peperiksaan atau penyelaras..aku hanya berkhidmat bahagian data peperiksaan..tapi rasanya paling penting..semua penting..penting dari segi kesibukan..kena tunggu di sini dibilik peperiksaan ini selalu..macam-macam kena standby..dari membimbing guru, mengemaskini data, memeriksa, mencetak,...macam2..tapi hari ini agak free..biar la aku menghabiskan waktu sikit di sini..

Kisah 1...

Perjalanan ke kl..13.3.10..Dah lama aku tak naik bas ke kl..duduk sebelah seorang anak gadis bakal guru..orang kelantan..mungkin dia jemu mendengar aku berceloteh..sampai lewat petang ke kl..banyak yang tidak berubah..namun ketika aku menggalas beg dari bank swiss ke hotel malaya tu..walaupun dekat..bahu ku amat prit..bekalan untuk aku duduk situ selama seminggu rasanya amat berat..hotel malaya berada di tengah tengah china town..

Di bilik hotel, roomateku adalah pengadil dari NS..awal sampai..tapi dia x ada di bilik..dgn kunci satu sahaja susah aku nak keluar bilik..cari makan..tapi semasa aku asyik semayang dia sampai...baru balik makan katanya..sorang cina kristian..masih muda..Wong namanya...

Malam tu..jam 9.00 aku meninggalkan Wong bersendirian di bilik..aku amat excited dgn temu janjiku bersama bekas pelajaq ku..Nakhoei berjanji untuk mengambilku di depan Menara Maybank..Aku terpegun dgn Nakhoei..menepati janji..tepat jam 9.00 Nakhoei bertanyaku di mana cg berada..saya sudah sampai..tahniah nakhoei kerana ketepatan janji itu..ditengah2 kesibukan kota..aku bangga sebagai gurumu..

Di Restoran Nelayan aku menemui 4 lagi pelajaq ku..ooo meriahnya..betapa seronoknya aku memeluk mereka tiap seorang..semakin besar perut mereka rupanya..seronoknya berborak sehingga x sedar restoran dah nak tutup..

Lepas itu tu Zamzuri menghantar aku balik..seoronok tengok anak2 murid berebut untuk menghantar aku balik..Opp sebelum tu ingin aku menyebut nama anak2 muridku yang hadir... nakhoei, zamzuri, azizul, sam ezanni, zahran..seronok dan terima kasih..

Friday, March 12, 2010

Hari-hari berlalu..

Aku hidup dalam khayalan kini...hari2 seperti mendesak aku untuk bersama fb..seronok berborak dengan bekas pelajar ku..malah..blog ini pun lama dah aku tak updatekan..mungkin ada antara anak2 muridku nak membaca coretan terkini aku..

Esok aku akan ke kl..mungkin kebetulan untuk aku menghadapi pengalaman baru bersama skuad ping pong perlis ini. Selama ini aku hanya bersama skuad ping pong MSSPs..sekolah punya..tetapi ini adalah dengan persatuan amatur..mungkin pemain sama tetapi pentadbiran berbeza..

Kelmarin result SPM diumumkan..amat berharap adalah pelajaqku akan menemuiku..rindu..rindu seorang guru. namun dgn kesibukan aku..terjonggol juga seorang pelajaq di bilikku..Quddus..mungkin rasa rindunya yang mendalam, mendesaknya untuk mencariku hingga ke bilik pereksa ini.. aku gembira kerana Quddus..sebagai balasan aku belanjakan dia dengan laksa..he he makan tak habis no..

Sebelum aku akhiri ingin aku nyatakan harapan yang menggunung ini untuk aku mennti hari esok apakah aku akan dapat menemui para pelajaq ku di kuala lumpur nanti..terima kasih kepada nakhoei kerana inisiatif yang tidak terhingga ini..

Tuesday, February 23, 2010

Kenangan itu..

Memang kalau ada anak muridku mengatakan aku sudah gila facebook, aku takkan menyangkalnya.. memang aku sudah ketagih ni...

Semalam ketika aku mendapat emel dari seorang wanita yang memanggilku abang...aku rasa ini lain dari yang lain.. selalunya aku mendapat panggilan cikgu..tentu dari anak muridku.. he he he

Apabila dia menceritakan serba sedikit tentang dirinya, barulah aku yakin bahawa dia adalah lain dari yang lain.. bersyukur juga aku, betapa kerinduan berpanjangan kini akan berterusan dengan aktifnya aku di fb ni..

Azlan Syah... Entah mengapa setelah habis belajar kita di universiti dulu kita tidak pernah berjumpa. Hanya sekali kita bertemu, itupun hanya sekadar sepintas lalu..di damansara ketika aku dan adik beradik lelakiku bersama untuk merayu sesuatu untuk adikku.. juga seorang guru.. kau bersama isteri dan dua anak kecilmu...aku hanya sempat menyapa.. 'dia dah tak komplen lagi ka?' pada isterimu..hanya senyuman di bibirmu..itu yang aku ingat...lepas itu kita tak bertemu lagi, mungkin disebabkan tiadanya walau sedikit kemewahan handphone..hinggalah petang itu..petang isnin itu..ketika bersendirian di rumah aku menerima emel dari isterimu...antara isinya amat memilukan..'dia telah kembali ke rahmatullah'.. berita yang terus mengocak fikiranku..ahh inikah suratan..terimbau kenangan bersamamu..kuharap isterimu merestui penulisan aku ini..kerana aku telahpun memberitahunya sebelum aku menulis ini...berita pemergianmu begitu memilukanku seperti aku menerima berita pemergian Azmer kawan kita..satu jabatan dengan kita..juga kawan baikku..azmer juga telah pergi dalam keadaan pilu..aku mahu beritahumu berita itu..azlan..namun kau juga menuruti jejak Azmer..meninggalkanku..ohh baru aku sedar nama kau dan dan dia ada persamaan..bermula dengan AZ...ah..

Banyak yang terkenangkan aku bersama Azlan.. seorang yang amat takutkan cicak..mungkin ini hanya gurauan..suatu hari ketika dia memanjat kerusi mencari barang di atas almari..dia bertanya ku ada tak cicak..kerana dia takut akan cicak..aku seperti tidak percaya..cheh lelaki mana takutkan cicak..lawak la..namun ketika aku sedang bermain dengan getah gelung..secara tak sengaja aku membedil ke atas dan jatuh di atas tangan.. dia menjerit..ahh lawak la..jeritannya itu..sehingga baru aku tahu betapa takutnya dia akan cicak..akukah pelawak itu atau peristiwa itu amat lawak.. maafkanlah aku Azlan..

Dari tahun satu ketika aku berjalan ke bilik tv ada satu lembaga hitam besar menahanku..alamak apa ni? Banyak masalah la.. dan sejak itu akulah tempat dia meluahkan masalahnya..he he namaku waktu itu dia belum tahu..kerana seperti kata isterinya dia individualistik..aku tipu namaku sebenarnya..bermula masalahnya ialah apabila dia menemui pensyarah berceritakan masalahnya..dia diberitahu..carilah mak we..bermula hari itu bermula la masalah baru baginya..mencari makwe..he he masalah lama tak selesai..masalah baru bermula...begitu juga dengan masalah rokok untuk berhenti rokok dia mengambil sikap mengganti dengan minum kopi.. he he suatu hari dia menemuiku.. menceritakan kopi pun karut gak..ketagih gak.. mahal pulak tu..kembali lah kepada rokok.. he he x selesai la pulak..

Dia sebenarnya berasal dari agama Hindu.. dan dalam aku kenal dia dia tidak pernah mahu menerima Islam..cadangan aku ditolak mentah2..aku x berani berhujah dengan orang sedarah seperti dia..dia berethnik Ceylon..banyak idea sangat..Agama yang paling diminatinya adalah kristian protestan..he he..malam itu ketika aku bersamanya dikerumuni oleh ramai orang Islam berbahas tentang agama dengannya..dia berada di tengah2..kami mengelilinginya..termasuk dua orang yang baru memeluk Islam..segala hujah kawan2 ditolaknya juga..kerana maklumat yang dia dapat dari Bible..dalam berhujah dia tidak pernah mengaku kalah..tahniah buatnya walau aku tidak menyebelahi..dia faham..malam berkesudahan tanpa jawapan..dan lama setelah itu..setelah semester baru bermula aku disapa salam oleh seorang yang seperti mahu memberitahuku secara teruja sesuatu.. namun bila aku toleh ke belakang..aku terkejut dan aku tidak menjawab..'aku faham' katanya sambil senyum..'sekarang aku sudah Islam' Alhamdulillah..banyak lagi la cerita tentang ini berkenaan dengannya ini..contohnya ada kawan yang menjawab waalikumusaleh..macam2 la..seharian aku asyik mendengar kisahnya bagaimana dia memeluk Islam..panjangnya cerita...

Paling rapat hubungan aku dengannya adalah tentng kepulangan kami bersama atas motor ke kedah..ke rumahku..penat..dan beberapa kali kami dihalau polis kerana tidur di tepi jalan...motornya beberapa kali meragam..belanja rasanya berkali2 ganda lebih mahal dari naik bas..apatah lagi keretapi..di rumahku ahli keluargaku kehairanan tentangnya..makan tangan kiri..he he mungkin dah berubah kot..tujuan motor itu adalah untuk mudah ke rumah mak wenya.. lorong seri..mungkin silap..

banyak lagi kenangan indah bersamamu AZLAN..tentang surat makian dari kawan Indiamu, tentang empat suku, tentang permulaan percintaanmu, tentang ustaz sabri, tentang perjuangan politik setelah menganut Islam, tentang komenanku terhadap YDP Kamsis, tentang hadiah cermin untukku, tentang,... banyak lagi la..unit dan amat memeritkan..kau anak tunggal dari keluargamu..kau ada simpanan duit yang menunggu matang...sekarang semuanya diwarisi oleh anak2mu..nasib kau meninggalkan zuriat..kalau tidak aku la penerimanya he he he.. Azlan, mungkin sedikit teman rapat..sebenarnya kau pun tahu, aku bukanlah teman rapatmu..tetapi kenapa aku banyak tahu tentangmu..kerana akulah tempat mencurahkan segala permasalahanmu..entahlah..maafkanlah segala kesalahanku..semoga Tuhan merahmatimu..amin..

Thursday, February 11, 2010

Egoisme...

Hari ini entah apa-apa sekolah ini ada aktiviti perjumpaan rumah sukan, dan lepas tu perjumpaan badan beruniform. Kelas rasanya semua seperti dibatalkan.. macam mana ni sukan merangsang akademik ke atau mengganggu akademik...biarlah aku menulis sesuatu di dalam ruangan ini, terisilah sikit masa ku rasanya...

Ping pong...

Sekarang aku sedang menunggu cikgu mat untuk datang bermain ping pong. dia kata dia nak mai. suruh akuk tunggu dalam bilik ini. aku tak percaya la dia akan sampai seperti yang dijanjikan. walaupun janggutnya agak panjang namun janjinya sukar dipercayai..
bercakap tentang ping pong ini sebenarnya salah aku juga, kenapakah aku memberi kemenangan pada mereka sebelum ini.. itu kesilapan besar aku sebenarnya, kalaulah aku membantai mereka ketika bermain sebelum ini tentu hari ini bukan aku yang mengajak mereka, mereka yang akan mengajak aku..jadi hati2 selepas ini kalau aku terpaksa membantai mereka, he he he..terpaksa apa boleh buat..

Minggu ini, aku agak sibuk dengan ping pong pelajar sebenarnya. Sejak Jumaat malam hingga petang ahad, hidupku hanya di dewan ping pong..seramai 5 orang pelajar sekolah aku mengikuti proses pemilihan pemain untuk mewakili perlis dalam kejohanan remaja di selangor.. hsilnya dua pelajar terpilih, aku dan cg fadzil rasanya akan juga pergi ke sana. dan hari isnin menurut cg fadzil ada dua lagi pelajar akan mewakili perlis ke kejohanan anak2 yatim di terengganu..beruntung cg fadzil yang disebut pengetua di perhimpunan, cg salleh he he he tak perlu semua itu..dulu ketika aku galak bercerita kat pengetua tentang kehebatan ping pong langsung tidak diendahkannya, tak pa pengetua sekalian anda jadi pengetua rasanya tak pernah merasa penat jerih melatih seperti apa yang aku buat, anda hanya tahu berfikir... bilakah aku nak naik pangkat dan bagaimanakah caranya..ujian untuk aku juga tu, rasanya sampai kiamat aku tidak akan menjadi pengetua kenapa? kerana aku hanya perlu merasai penat jerih bersama pelajar dan tiada masa untuk berfikir seperti mereka.. he he he..

Kematian dan kemalangan...

Hanya sebelum ini beberapa hari aku dikejutkan dengan kemalangan dan kematian ayah sahabatku cikgu syeidi.. kelmarin dulu datang pula berita ayah anak muridku pula mengalami nasib yang sama..entahlah.. keduanya aku sempat menziarahi.. ayah cikgu syeidi adalah kenalan rapat denganku. malah aku terlebih dulu mengenalinya sebelum aku mengenali cg syeidi. dia meninggal di hospital akibat hentakan kuat dikepala yang mengakibatkan kerosakan bahagian dalaman kepalanya..manakala ayah zamzuri meninggal di tempat kejadian akibat langgar belakang..pecah hatinya akibat cucukan tulang rusuk..zamzuri anak murid yang sering menemuiku ketika belajar dulu memelukku ketika aku sampai di rumahnya..ayahnya tidak ku kenali..takziah diucapkan..

Pertukaran Guru

Seperti guruh melanda. Tiba2 rakyat sekolah aku terkedu. Minggu ini 5 orang guru telah mendaftar di sekolah baru. Ditukarkan. Katanya ramai lagi yang menyusul. Halim adalah kenalan paling lama aku di sini. Dia ditukarkan, Memaklumkan kepada aku awal2 lagi. Rasanya di antara orang yang paling awal tahu. Ketika berada di sana pun aku yang mendapat mesej darinya menceritakan pengalaman pertama dia di sana. Itulah sebabnya aku terasa kehilangan dia. Yang lain aku tak kisah sangat. Aku dan guru2 lain sedang dalam perhatian. Berbagai spekulasi melanda.. apa aku kisah.. mungkin anak2..

Wednesday, February 03, 2010

tazkziah...

kelmarin ketika aku berchatting dengan sahabat lama aku faisel di halaman facebook, aku dikejutkan dengan berita kematian bapa penakan isteri aku yang kami panggil pak lang. Kami terpaksa membatalkan semua aktiviti petang ank2 di sekolah untuk bergegas bali ke penang.. begitu juga dengan cadangan aku untuk bermain ping pong dan bola sepak.. semua terpaksa dibatalkan.memanglah bukan mnegejutkan sangat tentang pemergiannya tu..dia pun sudah tua. bapa mertua aku abang beliau pun sudah setahun pergi.kini gilirannya pula. demikianlah hidup ini, silih berganti..suatu hari nanti tunggu giliran aku pulak..
sedikit bercakap tentang pak lang ini. beliau merupakan seorang tua yang tidak banyak bercakap. sepanjang aku bersama dengannya dia seperti sedang berfikir. ketika aku baru kawen ngan isteri aku dulu dia adalah seorang tok siak di masjid kampungnya, lahar tembun dengan bapa mertuaku (abangnya) adalah imam. seorang tokoh juga ketika diangkat sebagai tokoh bapa mithali (entah apa istilahnya aku dah lupa) pulau pinang disebabkan kejayaannya mendidik anaknya yang ramai dan berjaya. seingat aku hanya seorang sahaja yang menjadi suri rumah..anak2 yang ramah tamah, ketika pulang ke kampung isteriku aku sentiasa menziarahi mereka..untuk pak lang semoga Allah mencucuri rahmat ke atasmu..tempat pemergianmu itu akan didatangi oleh semua orang termasuk aku..

Monday, February 01, 2010

di sini lagi...

tadi ada perhimpuanan pagi, selamat datang pelajar baru tingkatan 4 2010...
sekolah kembali kepada full vokasional.. rasanya tiada banyak beza keadaan perhimpunan ketika dulu dengan sekarang cuma pelajar perempuan tu yang kurang sikit,...
sekarang berada di bilik pereksa ni menunggu kelas yang akan datang.. selepas rehat.. rasanya hari ni hanya sessi perkenalan saja kot.. mengemaskinikan facebook kegilaan baru ku itu.. dan membeca serta mengingati nama2 pelajar dulu, aduhai betapa susahnya aku mengingati mereka kembali.. kalau lah aku tahu tentu, aku telah lama menghafal nama mereka... biar aku simpan dalam memori hingga kini... namun aku akan tetap mencuba mengingati mereka dan keadaan mereka ketika dulu..kemarin aku ke hospital seberang jaya menziarahi bapa penakan isteriku yang gering dan uzur.. balik aku singgah kat taman sayang untuk menyerahkan duit khairat atas kematian seorang ahli dari kg padang pasir kat amin..rindu aku pada taman sayang..ada cerita sedih aku diminta oleh anak si mati memberi air penenang agar ingatannya pada emaknya berkurang...rindu sangat katanya..aku tidak pernah melakukan ini, namun aku cuba dan amat berharap agar Allah memakbulkan doaku itu..
ada satu perkara pelik aku buat kemarin iaitu ketika di TESCO kat seberang jaya, ketika aku di kaunter nak membuat pembayaran setelah barang2ku diangkat ke atas kaunter, aku seperti tidak di layan, cheh aku punya duit..aku tinggalkan je semua barangan di atas kaunter, semua ahli keluargaku heran, yang tak heran dan tak sedar langsung adalah sepenjaga kaunter itu..aku harap dia dapat menyimpan balik la barangan yang telah aku lamabakkan di atas kaunter itu... sebagai bayaran utnuk ahli keluargaku itu, aku telah beanjakan mereka makan KFC, habis hampir RM50.00.. he he he pada muka aku..wahai penjaga kaunter belajar2 lah menghormati orang yang tak hensem sepertiku ini, kerana anda yang menjaga kaunter itu pun kerjanya mulia juga malah semulia kerja guru jugak, anda hanya perlu jujur dah ikhlas saja...

Friday, January 29, 2010

bilik periksa...

bersendirian di dalam bilik ini seperti rasa tidak bersendirian. teman2 dr anak murid dalam fb cukup mengembirakan. entah la aku la rasa seperti rindu pulak kat fb ni..tadi main ping pong, minum naik bilik pereksa check fb, kalau ikutkan kerja apa yang aku buat untuk kerja makan gaji aku? O kemaskini rekod book. cikgu lain mungkin mengambil masa yang lama untuk siapkan, aku tak sampai setengah jam. kerja yang berkualiti tak perlu masa yang panjang. kalau ketua yang faham tentu tidak tertipu dengan gaya. kadang2 nampak macam rajin. tapi kerja tak siap. ada orang nampak macam tak buat kerja, namun kerjanya siap dan kemas. wakil ketua2 di luar sana renungkanlah hakikat ini..aku tak tahu lah nak buat macam mana untuk menghapuskan persepsi salah masyarakat aku tentang hal ini.. sejak aku di bangku sekolah lagi, sehinggga sekarang masuk bangku sekolah balik, macam tu la salah tanggapan masyarakat aku. orang yang hipokrit sentiasa beruntung...

Wednesday, January 27, 2010

facebook lagiiii...

Bersendirian dalam bilik periksa ini menyebabkan aku x pernah rasa kesorangan. Mengulangkaji dan membaca ruangan facebook sudah menjadi kegilaan aku sejak akhir2 ini. Menemui bekas anak murid di alam maya ini menyebabkan rasa kerinduan hilang la sudah. Boleh kembali bergurau senda. ok la meja ping pong dok panggil tu, nanti sambung semula...

Monday, January 18, 2010

Hari ini lagi...

Ini lah gambar Siti
Yah dan
Din. Pelajar sekolah Tengku Budriah...
Sudah berada di rumah semula setelah keluar menghantar anak ke KAFA, Din, Siti dan Yah. Tadi masa ambil Depa dari sekolah Yah cakap Din nangis. Ala org jantan takkan nak nangis kot. Katanya menunggu Siti lambat sampai.
Sekolah
Berada di sekolah hari ini amat singkat rasanya. Selepas perhimpunan pagi tadi aku bawa Mat, Mail dan Pak Syed keluar minum di stesen keretapi. Makanan di kantin kurang memuaskan dengan harga yg agak tinggi. Sampai saja depan pak guard aku ditahan dan ditanya permit keluar. Ewah macam kilang lak. Namun aku pergi keluar gak apabila Tok smpai memberi arahan apa tah pada Pak Guard. Balik dari makan, aku, pak Syed dan Mat menghabiskan masa sehari di meja ping pong. He he he sampai balik..
Facebook.
Memang tidak dinafikan sekarang aku seperti pencandu facebook. Mengingati anak murid amat mendorong aku sentiasa ke sana. Mungkin ramai anak murid di luar sana tidak mengingati aku malah tidak mengenali aku langsung, walaupun secara directnya akulah salah seorang guru mereka, aku tidak kecewa. Yang aku kecewa sekiranya ada anak murid yang mengingati aku mengenali aku, namun aku tak mampu mengenali dan mengingati mereka. Kalau lah ini terjadi aku harap pelajar ini maafkanlah gurumu yang lalai ini. Mungkin ada rakan2 mengatakan ramai anak murid meminati aku, sebenarnya mereka salah. Akulah seorang guru yang amat memeinati anak murid. Sentiasa dalam pencarian seorang anak mrid yang akan terus mengingati aku, walau ketika belajar dulu dia sebenarnya terlepas dari tumpuan aku. Ini lah anak murid yang paling aku rindui.. Pun sebenarnya lebih dasyat adalah pelajar yang aku tidak mengajar langsung mereka, namun mereka tetap mengingati aku, siapakah guru yang tidak terharu? Cuma aku ingin katakan di sini adalah janganlah lebihkan seseorang pelajar ketika mengajar kerana anda tidak tahu hubungan anda dengannya pada masa depan...
DongengIslam.
Dalam aku sibuk menerima request anak murid yg ingin add aku dalam freind mereka timbul suatu nama dongengislam, seorang atheist. Aku tahu ini lah dakyah manusia yang kecewa dengan Islam. Entahlah mungkin ini suatu ujian untuk aku...
Taman
Aku dah lama tidak ke surau. Sejak peristiwa malam itu. Kalau aku pergi pun hanya untuk urusan ronda malam 2 minggu sekali. Aku kecewa bila mendengar sembahyang subuh sering kali tiada imam. Biarlah aku pun tak mengerti dengan ujian Allah ini...

Monday, January 11, 2010

Hari Ini

Ketika ini aku sedang menunggu isteri masak. Tadi petang sibuk pergi ambik nama anak yang disulam benang. lepas tu pi beli kain tudung kakak warna hijau. Pengawas pusat sumber la katakan. Terjumpa Jamil. Lama dah kami tak bertemu. Katanya baru balik menghantar anaknya mendaftar di sekolah sains. Baguslah dia, anak dapat masuk sekolah berasrama penuh. Tangan lenguh la. Esok lah aku tulis lain.

Sunday, January 10, 2010

Air Tapis

OOO hari ni cuti. Tak buat apa2. Cuma petang ini ada tunggu kedatangan air tapis imtiyaz ke rumah. Takut juga aku orang cerita macam2 tentang air perlis ni. Tapi sebenarnya permulaan cerita adalah si penjual air tapis itu sendiri. Macam2 benda kotor yang ada. he he tektik peniaga. Cuba semua bayangkan berapa kos sebiji alat penapis. Aku rasa tak sampai RM 50.00. Sampai ada yang jual sampai beribu2. Kita lah pewaris semua auta ini.

Sendirian..

Malam ini aku bersendirian. Main chess pun kalah. Sembang chatting dengan Yazid. Kawan lama yang hampir 20 tahun tak jumpa. Bukan suatu masa yang pendek untuk aku ungkapkan kenangan indah bersama. Mengembalikan nostalgia yang tak mungkin berulang. Cukuplah aku letakkan gambarnya di sini sahaja untuk renungan.
Tadi pagi di sekolah aku ada buat kursus kali pertama. Awal tahun ni nampaknya kursus ini dijalankan. Kursus 5S yang aku rasa adalah semata-mata untuk memberi teguran di atas beberapa kelemahan yang ada secara halus.

Tuesday, January 05, 2010

Kenangan masa cuti.

Ketika ini aku bersendirian dalam bilik periksa. Hmm nak buat apa ye?
Aku ingat nak nukilkan kenangan masa cuti di sini, memandangkan aku dah lam tidak updatekan ia.
24.12.2009
Hari penting. Anak sulung aku Maisarah mengambil keputusan PMRnya. Target yang aku letak adalah 9A, tapi dia hanya mampu memperolehi 8A 1B, kira ok la. Rekod bagi keluarga sebelah aku, sebelah emaknya hanya menyamai rekod. Tak pe bagi aku itulah keputusan yang amat baik. Tahniah abah ucapkan. Sebelah petangnya kami bergegas untuk ke kenduri di rumah mentua Ustaz Ishaq, jiran di Taman Sriwang. Tempatnya adalah di kangkong. Pertama kali aku ke sana.

Malam itu kami sekeluarga tidoq di rumah homestay kami di Changlun. Seronok di sana. Jumpa balik kawan2 di sana. Meriah sungguh menyambut kepulanganku, terutamanya teman di surau. Malam itu di surau ada majlis bacaan yassin dan tahlil. Lama dah aku tak mengikuti majlis itu. Di sini di perlis aku tak kan dapat menikmatinya.

Ada berita kurang memuaskan, keretaku terkunci dari dalam. Ada kunci kereta dan kunci rumah di dalam. Alhamdulillah kakak ada menyimpan satu kunci rumah dalam begnya. Namun kunci grill tiada. Siti menyambut dia pernah mencelah di grill. Memang dia ada kelebihan tentang itu si Siti. Esok kita akan lihat sama2.

25.12.2009

Hari ini kenduri rumah cg Anuar. Aku rasa nak pi tolong dia awal pagi namun masalah kunci kereta belum selesai. Pagi2 lagi aku membawa Din dan Siti balik ke Arau. Dengan motor Honda yang tiada ber road tax. Harap2 polis tiada di jalanan. Ya seperti yang dijanjikan Siti dapat menerobos masuk mencelahi grill dan dapat membuka pintu dengan mudah. Alhamdulillah, segala permasalahan selesai. Lepas sembahyang jumaat aku berkesempatan menghadiri kenduri di rumah Cg Anuar. Meriah...

Selepas sembahyang asar,aku berjumpa dengan seorang ahli jemaah. Orang Ghan yang telah masuk Islam 24 tahun. Sekarang tinggal di Kelantan. Penuh dramatik peristiwa itu. Ada dokumen tentang itu yang dia serahkan padaku.

26.12.2009

Pagi2 lagi aku membantu kenduri di Padang Pasir, rumah Mohd. Zain. Menolong orang kampung dan berbicara mesra dengan mereka. Ohh sungguh hebat. Tengah hari aku balik ambil ahli keluarga ke sana. Ada satu keistimewaan aku bila sampai saja akan diumumkan ketibaan Cg Salleh dan keluarga. Dj di sini memang kenai aku. He he rasa bangga dan perasan dihargai.
Lepas tu aku bergegas untuk ke Sungai petani menghadiri kenduri anak muridku Zol Putra berkahwin. Taman Bandar Puteri Jaya, juga pertama kali aku sampai. Ada dua orang anak murid aku temui. Bangga aku.
Seterusnya bergegas ke Penang tidor rumah Besaq. Adik aku. Ada masalah feri jem namun tiada masalah besar sangat. Malam tu aku ke rumah Kecik. Takut kecik hati dia pulak.

27.12.2009

Hari ini kenduri rumah Mat Khairi, anak menakan isteri aku, dia kawen. Seharian sibuk di situ, lepas tu bergegas balik ke rumah di Canglun. Pak Dak Din nak mai. Kami bawa Arif. Suka dia naik kereta aku sejak dulu.

28.12.2009

Pak dak masih lagi di rumah. Pagi2 lg hantar Siti balik ke asrama di Matrikulasi Changlun. Kami bawa mandi di Bukit Ayer, balik tu singgah di rumah di taman sriwang. Lepas tu balik tidor di Changlun.

29.12.2009

Pak Dak nak bergerak balik ke Selangor. Kami sekeluarga nak sibukkan diri mencari keperluan anak2 kembali ke sekolah. Mak dia habis duit banyak.

30.12.2009

Kami kembali ke Arau. Esok Ruhana ada mesyuarat.

31.12.2009

Ruhana bermesyuarat.

1.1.2010.

Selamat tahun baru untuk semua. Anak aku Din mendaftarkan diri untuk menjadi pelajaq darjah satu.
Aku komplen sikit pasai pembayaran tiada beresit. Mana bukti pembayaran. Ada etikakah kita wahai Cikgu sekalian. Aku pun Cg gak.

2.1.2009

Aku pulak bermesyuarat. Pikah pulak mendaftar diri.Kinah ke Tingkatan 1C. Aku hantar pagi2. Mesyuarat aku tiada apa yang menarik. Seperti biasa jer. namun tentang keluaq masuk ada sikit perubahan. Aku membuat pertanyaan. Namun berdebar. Amboi pasai apa bergetar suara aku nih?

3.1.2009

Kakak pergi ke sekolah. Masuk Tingkatan 4. Aliran Sains. Pusing satu Jitra untuk mencari kain Hijaunya namun tiada. Cheh. Leceh betoi.

4.1.2009

Hari pertama persekolahan. Kereta banyak di jalanan. Aku hantar Din hingga ke kelas. 1G. Ada bekas pelajar aku suruh dia tolong2 tengokkan. perhimpunan pagi. Ada gmbar yg diambil khusus untuk pelajar yg lewat.
Petang ada berita sedih. Ayah Cikgu Syeidi meninggal Eksiden.